Založ si blog

Malé ženy

Luisa May Alcottová

Ked som začiatkom letných prázdnin chodila po knižnici a hľadala nejakú sľubne vyzerajúcu knihu, ktorá by ma zabavila cez prázdniny, uvidela som knihu Little woman. V oddelení literatúry pre dospelých bola iba po anglicky, tak som si povedala, že keď sa už učím toľko rokov angličtinu, konečne prišiel čas aj na čítanie anglickej literatúry. Tak som si ju vzala. Malé ženy, rozmýšľala som, a stále ma neopúšťal pocit, že som už tento názov niekde počula. Veď asi každý prečíta najprv tie známe slávne knihy, o ktorých buď niekde čítal alebo sa o nich učil v škole.
Ešte som rýchlo zašla do oddelenia pre deti a mládež, lebo aj moja prázdninujúca sestra si vyžiadala nejakú knihu, a tam som našla Malé ženy aj po slovensky. Bola v kategórii mládež od 13 do 15 rokov.
Keď som doma otvorila knihu po anglicky, všetko nadšenie ma po prvých stránkach opustilo a tak som ju len odložila na policu. Pustila som sa do čítania slovenskej verzie.
Je to príbeh o štyroch sestrách, Jo, Meg, Beth a Amy Marchových. Všetky majú rozdielne charaktery a špecifický vzhľad. Najstaršia, osemnásťročná Meg je veľmi krásna a domácky založená. Jo je chlapčenský typ s výbušnou divokou povahou a spisovateľským nadaním. Beth je vždy poslušná, milá a tichá, s veľmi dobrým srdcom a krásne hrá na klavíri. Vždy sa obetuje pre rodinu a nič nie je pre ňu dôležitejšie. Amy má cit pre krásne veci a rada maľuje. Má ako jediná zo sestier krásne zlaté kučeravé vlasy.
Sestry žijú v skromnej domácnosti s mamou a gazdinou. Ich otec je na vojne. Najstaršie dve už pracujú a prispievajú na domácnosť. Príbeh sa odohráva v Amerike. Ako som neskôr zistila, román je autobiografia spisovateľkinho života a nie náročné uhádnuť, že Alcottovú stvárňuje prchká Jo. Až na to, že Alcottová sa nikdy nevydala, čo sa jej hrdinke Jo nakoniec podarilo.
Román je skutočne vhodný pre vekovú kategóriu od 11 do 15 rokov. Už od začiatku bol veľmi sladký, typický pre zasnívané mladé dievčatá. V každej kapitole je veľa mravných poučení a kniha je o živote dievčat, ktorý podľa mňa Alcottová stvárnila dobre. Stále sa jedno z dievčat naučí niečo nové do života. Buď zvládať svoju povahu, alebo sa učia ako to v živote chodí, aj keď život v románe sa veľmi nezhodoval so skutočným. Vadilo mi, že postavy boli dokonalé. Od matky, ktorá bola dokonalá v každom ohľade, učila svoje dcéry, bola múdra, šikovná, pomáhala biednym napriek svojej chudobe, a počas celej knihy neurobila nijaké
chybné rozhodnutie ani nesprávny skutok, nepovedala nesprávne slovo. Až po dcéry, ktoré počas celej knihy počúvajú pozorne matkino napomínanie a tiež zdokonaľujú svoje správanie. Uvidia svoje chyby a pracujú na sebe, až pokiaľ ich neodstránia, čo asi v skutočnom živote nie je veľmi reálne a nakoniec sa snažia byť dobré. Všetky majú svoje sny a plány, ktoré sa snažia uskutočniť. Ako prvá sa zamiluje Meg a kniha sa končí jej zasnúbením.
Kniha sa ľahko číta, ale je pre dievčatá, ktoré znesú skutočne sladký príbeh. Ale keď sa už odhodláte do čítania a mysľou sa prenesiete do Ameriky, je to príjemne spestrenie voľnej chvíle. A koho nebaví čítanie, aj film vyzeral celkom sľubne.
Ale pozor, lebo ako som neskôr zistila, román má štyri časti – Malé ženy, Dobré manželky, Malí muži a Veľký muži. Tak kto sa bude chcieť dozvedieť, koho si slečny Marchové vyberú za manželov, hor sa do knižnice po druhý diel.

Krstný otec

17.10.2014

Mario Puzo Ďalšia kniha z knižnice požičaná na základe dobrých ohlasov mojich známych. Krstný otec. Zaujímavý názov, dobrá kniha. Prvýkrát som čítala knihu s takou tematikou. Vedela som, že táto kniha je o mafiánoch. Ale to bolo všetko. Čakala som všeličo. Ale to, čo som nakoniec našla, ma milo prekvapilo. Najviac ma zaujalo, ako don Corleone spomínal na svoju [...]

Zlodejka kníh

09.09.2014

Markus Zusak Keď vyšlo druhé vydanie, rozmýšľala som, či si mám túto knihu kúpiť. Rozhodla som sa kúpiť, pretože: Po prvé: pozrela som si film a dej ma okamžite zaujal a uvažovala som, ako to asi môže byť napísané. Po druhé: čítala som recenzie na internete. Boli rôzne, ale pozitívne prevažovali nad negatívnymi. A po tretie: kniha boli na internete aj v kníhkupectve [...]

Ak zostanem

12.08.2014

Gayle Formanová Zháňala som túto knihu dlho. Po prečítaní recenzií som sa rozhodla, že ju musím mať. Obehala som kníhkupectvá, ale všade bola vypredaná. Rovnako neúspešná som bola aj pri hľadaní na internete. Našla som ju až v knižnici. Musela som si ju zarezervovať. Napokon som sa k nej dostala až o dve mesiace. Je to malá knižočka so zaujímavým obalom. Skôr novela [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 23
Celková čítanosť: 46132x
Priemerná čítanosť článkov: 2006x

Autor blogu

Kategórie