Založ si blog

Jar Adely Ostrolúckej

Ľudo Zúbek
Túto knihu si väčšina pamätá ako povinnú literatúru, ktorú čítali na základnej škole. Ja som si ju prečítala dobrovoľne. Vyhrabala som ju v starej knižnici. Keď som si prečítala obsah, veľmi ma nepotešilo, že je to životopis Ľudovíta Štúra. Myslela som si, že to bude nudné. Ale na horlivé odporúčania som sa nakoniec dala do čítania. A neľutujem.
Príbeh rozpráva učiteľova dcéra Evka Jonášová, ktorú si obľúbi mladá šľachtičná Adela Ostrolúcka. Evka, hrdá Slovenka, sa dostáva do kaštieľa Ostrolúckych, do čisto maďarskej spoločnosti. U Adelky sa jej ako spoločníčke podarí vzbudiť záujem o slovenskú literatúru a neskôr aj sympatie k Slovákom. Jediné výhrady má vzdelaná Adelka voči Štúrovi. Keď sa ale Štúr nečakane objaví v ich blízkosti, sú z toho obe unesené. Evka ho obdivuje a Adelka chce vyskúšať jeho múdrosť. Začnú sa stretávať a Adelka sa do Štúra zaľúbi. Ale vôbec to nie je len jednostranné. Štúr sa za pomoci Adelkinho otca dostáva do snemu a uprednostňuje službu národu pred láskou. Nešťastná Adelka ochorie a na jar umrie. Krátko nato sa aj Štúr zraní na poľovačke.
Tento životopisný román zobrazuje Štúra v úplne inom svetle, ako reálneho človeka. Je to krátky román, má iba niečo cez sto strán. Rýchlo a ľahko sa číta a je to kniha doslova na jeden hlt. Autor príbeh napísal výborne a ani raz nezapochybujete o jeho pravdivosti. V dojímavom smutnom príbehu sa môžete dozvedieť nielen viac o Štúrovi, jeho rodine, ale aj o vtedajšej spoločnosti, dobe v ktorej žil a rozpoložení slovenského ľudu. Až sa čudujem, ako mohol Zúbek vtesnať toľko faktov a taký pútavý príbeh na toľko málo strán. Je pravda, že dej nerozvádza priveľmi dopodrobna a nie sú tam ani dlhé opisy prostredia.

Krstný otec

17.10.2014

Mario Puzo Ďalšia kniha z knižnice požičaná na základe dobrých ohlasov mojich známych. Krstný otec. Zaujímavý názov, dobrá kniha. Prvýkrát som čítala knihu s takou tematikou. Vedela som, že táto kniha je o mafiánoch. Ale to bolo všetko. Čakala som všeličo. Ale to, čo som nakoniec našla, ma milo prekvapilo. Najviac ma zaujalo, ako don Corleone spomínal na svoju [...]

Zlodejka kníh

09.09.2014

Markus Zusak Keď vyšlo druhé vydanie, rozmýšľala som, či si mám túto knihu kúpiť. Rozhodla som sa kúpiť, pretože: Po prvé: pozrela som si film a dej ma okamžite zaujal a uvažovala som, ako to asi môže byť napísané. Po druhé: čítala som recenzie na internete. Boli rôzne, ale pozitívne prevažovali nad negatívnymi. A po tretie: kniha boli na internete aj v kníhkupectve [...]

Ak zostanem

12.08.2014

Gayle Formanová Zháňala som túto knihu dlho. Po prečítaní recenzií som sa rozhodla, že ju musím mať. Obehala som kníhkupectvá, ale všade bola vypredaná. Rovnako neúspešná som bola aj pri hľadaní na internete. Našla som ju až v knižnici. Musela som si ju zarezervovať. Napokon som sa k nej dostala až o dve mesiace. Je to malá knižočka so zaujímavým obalom. Skôr novela [...]

blinken

Vojaci USA odchádzajú z Nigeru. Krajina sa zbližuje s Ruskom

20.04.2024 06:07

Spojené štáty v piatok súhlasili so stiahnutím svojich viac ako 1000 vojakov z Nigeru a ukončením svojej prítomnosti v tejto krajine.

kastiel cunovo

Mestá a obce kritizujú nápad rezortu kultúry. Odkazujú: predaj pamiatok je zložitý, novinky situáciu zhoršia

20.04.2024 06:00

Rezort pripustil, že nemá v rozpočte vyčlenené prostriedky na ich kúpu a doteraz si predkupné právo neuplatnil ani raz.

Russia International Women's Day

Putin stratil na Ukrajine už oveľa viac vojakov ako Brežnev v Afganistane. A koľko padlých má Zelenskyj?

20.04.2024 06:00

Ukrajinci tvrdia, že zlikvidovali viac ako 450-tisíc Rusov. Moskva však hovorí len o 6-tisícoch svojich padlých. K reálnemu údaju sa asi priblížila BBC.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 23
Celková čítanosť: 46102x
Priemerná čítanosť článkov: 2004x

Autor blogu

Kategórie